Fra værkstedet

Her viser jeg billeder fra afsluttede og igangværende projekter.

God fornøjelse.

Der er fyldt i cembaloværelset med 6 cembaloer samtidigt. Her ses 4 af dem.

Opstrengning af cembalo.

Ny dekoration af flamsk cembalo. Jeg har valgt at marmorere cembaloet med en grønlig marmor, samt malet et billede i låget. Billedet er baseret på Jan van Goyen's prospekt af Dordrecht fra 1645.

Her er mit maleris forbillede. Mine farver er en anelse lysere, men originalen er sikkert gulnet(...) Det var et vanskeligt arbejde at finde en passende original som kunne bringes til at passe i cembalolågets særprægede facon, og som samtidigt var både roligt og spændende at se på.

Her efterser og stemmer jeg det historiske Moshack cembalo fra 1770.

Nye registerhåndtag designet og udformet til et italiensk cembalo. De er lavet i hånden i messing. Bemærk den specielle facon, som er tilpasset den trange plads mellem stemmenaglerne ovenpå stemmestokken.

Intonation og opsætning af mekanik.

CEMBALO EFTER PASCAL TASKIN, 1769

This harpsichord is modeled after the original instrument by Pascal Taskin (Raymond Russel Coll., Edinburgh). It resembles the large concert harpsichord of the 18th century Paris, particularly aimed at the French repertoire, but also suitable for Bach and Scarlatti.
Specifications: 2 manuals, FF-f''' (61 keys). 2 x 8', 1 x 4', shove coupler. a'=409/415Hz, transposes to a'=440Hz.
Length 232cm, width 93cm, height 29cm. Build without compromises using solid wood. Keyboards of ibony. Jacks of pear.
Strings by Malcolm Rose. Voiced with celcon plectre, but suitable for raven.
Full Louis XV stand with dismountable legs. Padded carrying cover.

Billedserie der viser konstruktion af et stel til et stort fransk cembalo bygget efter Pascal Taskin, 1769. Stellet er kopieret efter originalen i Edinburgh. Stellet (med instrument) er klar til salg i 2010. Stellet er bygget med "buede" ben, dvs. møbelstilen, der kaldes "Louis XV".

Først skal vi bruge noget træ. Her anvendte jeg ask, som skæres med en god japansk sav. Jeg foretrækker håndværktøj til mange opgaver.

Derefter limes delene sammen til klodser som høvles. Stellet har 6 ben.

Med en skabelon overføres formen til klodserne på to sider af hver klods.

Hver klods udskæres først på den ene led - derefter samles den med tape og udskæres på den anden led. Herefter kan benet fiskes ud af midten af klodsen.

Her er det rå ben. Bemærk den elegante facon, der skal minde om et ben fra et dyr (egentlig bagbenet på en ged). Toppen af benet er desværre kun vinkelret på to af benene, hvilket giver hele 5 forskellige ben. Resten skal tilpasses i forskellige spidse og stumpe vinkler. Dette er langsidens ben, bagpå stellet.

Stellet består af en top og en sarg / "skørt" som er let hvælvet. Den buede del udskæres af een stor klods. Stellet ligger her på hovedet.

Den buede del af "skørtet" er halvfærdig. Der mangler udskæring af profilen.

Her er kinden af sargen før med udskåret profil før endelig tilpasning og montering.

Det færdige stel med grundmaling. Herefter skal det males og kanterne skal belægges med bladguld. Stilen kaldes også cabriole efter benene, hvilket på fransk betyder "krumspring"/"springe som en ged" (af latin caper "ged"). Man ser straks det levende og organiske udtryk stellet har. Et stort cembalo fortjener et stel, som både visuelt og praktisk støtter instrumentet. Det afgørende og vanskelige ved dette stels udformning er, at få den buede facon på benene til at passe med den buede profil på sargen. Det er lykkedes her.

Det er nødvendigt med et stabilt stel til et stort cembalo. Dog kan benene nemt skrues af og hele herligheden bæres (vægt: 15kg). Selve instrumentet er pt. ved at blive malet.
Bemærk også en smart detalje: benene afsluttes med en knop, der kan justeres. Det er næsten umuligt at få 6 ben til at støtte instrumentet jævnt uden dette. Knoppen bliver malet og desuden kommer der en forgyldt "sabot" (sko) på hvert ben.

Her er stellet med instrument i sin hvide grundmaling. Udvendigt bliver det lysegråt - indvendigt rødt. Desuden kommer der guldbånd på kasse, stel og ben.

Her er cembaloet næsten færdigt - der mangler lidt guldstafferinger. Men klangen er stor, rund og ideel til fransk cembalomusik og faktisk også til Bach og især Scarlatti. Kom og prøv det!

2 manualer: omfang F'-f'''. Taster af ibenholt. Stemning: a'=409 / 415, transponerer til a'=440). 2 x 8', 1 x 4', lut på bageste 8'

Håndsmedede nagler af traditionel type.

Sommerfugl på klangbunden.

Nattergalen på klangbunden er symbol på at det døde træ nu synger smukt igen!